حسام محمودی: دستمزدهای بالا به استقبال بازیگران از شبکه نمایش خانگی دامن زده است
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۳۴۹۸۷
بازیگر سریال «لحظه گرگومیش» گفت: غیر قابل مقایسه بودن مسئله اقتصادی و دستمزدها در شبکههای نمایش خانگی نسبت به تلویزیون یکی از موارد اصلی این گرایش است که به سوق دادن تولیدکنندگان آثار و همچنین بازیگران به سمت رسانههای خانگی دامن زده است.
حسام محمودی در گفتوگو بامیزان پیرامون راز ماندگاری یک بازیگر در عرصه سینما و تلویزیون گفت: آنچه که سهم بسزایی در موفقیت و ماندگای یک بازیگر دارد فیلمنامه و کاراکتری است که توسط بازیگر و ابزارهایی که در اختیار او قرار داده شده است جان داده میشود و به حرکت در میآید و به طور کل یک بازیگر درصد بالایی از ماندگاری و موفقیت خود را مدیون فیلمنامه و کاراکتری است که در آن شکل گرفته و خلق میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در همین راستا اظهار کرد: نوع کارگردانی، ارتباط گروه و مجموعه سازنده، زمان و مدیوم پخش و مخاطبینی که اثر را به تماشا خواهند نشست از مولفههای هستند که هر کدام به نوبه خود سهم قابل توجهی را در تضمین موفقیت و ماندگاری یک بازیگر خواهند داشت، از آنجا که امروزه بیشتر از یک یا دو پارامتر در مانا شدن یک نقش آفرین و به دنبال آن ماندگاری آثار نمایشی موثر است پس میطلبد به مولفه سلیقه و ذائقه مخاطب و همچنین مدیومی که قرار است تولیدت نمایشی از طریق آن ارائه شود نیز مورد توجه قرار گیرد و در این میان گاهی امکان دارد آثاری که وارد چرخه نمایش میشوند و به ماندگاری دست مییابند آنچنان از فاکتورهای کلاسیک در راستای ماندگاری برخوردار نباشند و تنها به واسطه توجه و بهرهگیری از زمان مناسب تولید و پخش و سازنده کار بلد به موفقیت و ماندگاری دست یافته باشند.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از تلویزیون اینجا کلیک کنیدوی در همین راستا ابراز کرد: وقتی مخاطب به لحاظ اعمال پروتکلهای بهداشتی و هزینه مورد نیاز به جهت تهیه بلیط برای تماشای آثار نمایشی در سالن سینما دغدغه فکری و یا مالی نداشته باشد قطعا به سمت تماشای فیلم در سالنهای سینما ترغیب میشود و به نظرم در شرایط کنونی آنچه که بیش از نوع سبک و ژانر آثار در استقبال تماشاگر از سالنهای سینما نقش اساسی ایفا میکند میزان امنیتی است که باید در زمینه رعایت تمامی پروتکلهای بهداشتی در سالنهای سینما صورت گیرد، عدم انتشار ویروس کرونا و همچنین تعیین و تعریف سقف مناسب و متناسب با سبد اقتصادی جامعه برای بهای بلیط نکات بسیار مهمی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.
بازیگر سریال «نوار زرد۲» پیرامون علل گرایش هنرمندان و سازندگان آثار نمایشی به سمت شبکههای نمایش خانگی ادامه داد: غیر قابل مقایسه بودن مسئله اقتصادی و دستمزدها در شبکههای نمایش خانگی نسبت به تلویزیون یکی از موارد اصلی این گرایش است که به سوق دادن تولیدکنندگان آثار و همچنین بازیگران به سمت رسانههای خانگی دامن زده و در این میان اصلیترین بحران زمانی شکل میگیرد که هرکسی سعی میکند از زیر بار مسئولیتش شانه خالی کند و آن را به گردن دیگری بیندازد، نمونه بارز این موضوع سریالی است که هماکنون مشغول بازی در آن هستم که حدود ۳ماه است که تلویزیون هیچ بودجهای را برای این پروژه پرداخت نکرده است.
بازیگر فیلم سینمایی «اگزما» بیان کرد: مهمترین دغدغهام در زمینه سینما مختص به مشاغلی است که امکان حضور و فعالیت همزمان در چند پروژه برایشان وجود ندارد که حرفه بازیگری در زمره اینگونه مشاغل به حساب میآید و وقتی یک بازیگر در پروژهای مشغول فعالیت میشود معمولا دیگر امکان حضور در کار دیگری را ندارد یا به ندرت میتواند همزمان در پروژه جدیدی فعالیت داشته باشد و گاهی حتی نه تنها تا مدتها پولی دریافت نمیکند بلکه مجبور میشود برای گذران زندگی از جیب خود خرج کند پس در اینجا میطلبد توجه وحمایت بیشتری به بازیگران و وضعیت معیشتشان صورت گیرد.
وی در همین راستا تاکید کرد: همچنین در عرصه بازیگری این روزها کسانی هستند که مدتهاست بدون دریافت ریالی فعالیت میکنند و یا دستمزدهای حداقلی میگیرند، در این بین افرادی هم هستند که برای حضور در پروژهای از شهرستان به تهران آمدهاند و به امید اینکه دریافتی خواهند داشت خانهای اجاره کرده اند در صورتی که متاسفانه پیش آمده حتی ماهها هیچ مبلغی را دریافت نمیکنند و این مسئله معضل دردمندانهای است که باید در راستای حل و فصل آن تمهیداتی اساسی گرفته شود، از رئیس جدید صدا و سیما درخواست دارم نسبت به خواستهها و قراردادهایی که رسانه ملی با فعالان عرصه هنر انعقاد نموده در حین پایبندی توجه همه جانبه داشته باشد.
بازیگر سریال «کلبهای در مه» بیان کرد: گاهی شنیده میشود برخی فعالان عرصه هنر ابراز میکنند با تلویزیون همکاری نخواهند کرد که معتقدم این گفته گاهی فقط جنبه تبلیغاتی و طرح یک ادعاست، اما وقتی میبینیم دستمزدها در شبکههای نمایش خانگی مطلوب و یاحتی چند برابر است وهمین طور به موقع و بدون هیچ تاخیری پرداخت میگردد قطعا شاهد گستره روزافزون به این رسانهها خواهیم بود بنابراین از تلویزیون به عنوان یک رسانه ملی انتظار میرود در ارتباط با پرداخت به موقع دستمزدها که عملکردی حداقلی است توجه و نگاه جدی تری داشته باشد و از آنجا که شرایط اقتصادی و معیشت مردم که ناشی از دوران کروناست به گونهای شده که خیلی از خانوادهها توانایی سینما رفتن، تئاتر رفتن و یا کنسرت رفتن را ندارند پس درحال حاضر تلویزیون ارزانترین سرگرمی مردم به حساب میآید که نباید باعدم توجه به کیفیت تولیدات خود این سرگرمی وت فریح ارزان را از مردم دریغ کند.
محمودی که بازی در آثاری همچون «رمانتیسم عماد و طوبی»، «استیگمات» ، «مرگ ماهی» و «سد معبر» را در کارنامه هنری خود دارد اظهار داشت: ادغام یا جداکردن جشنواره عملکردی سلیقهای است و آنچه که در برگزاری جشنواره مهم و تاثیرگذار خواهد بود این است که تخمین بزنیم به اهدافی که در برپایی جشنواره ملی و جهانی فجر بصورت جدا و یا ادغام شده داشتیم رسیده ایم یا خیر.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار تلویزیون صدا و سیمامنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا اخبار تلویزیون صدا و سیما شبکه های نمایش خانگی یک بازیگر دستمزد ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۴۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شیدا یوسفی بازیگر «زودیاک»: دوستداران قصههای واقعی رئالیتیشو ها را میبینند
شیدا یوسفی که تجربه بازی در سینما، تلویزیون، تئاتر و شبکه خانگی را در کارنامهاش دارد، پیش از شروع فعالیت حرفهای خود در سینما و تئاتر در حوزه منشی صحنه مشغول بوده و نخستین تجربه حرفهای خود و بستر معرفیاش به جامعه را سریال «ممنوعه» میداند.
این هنرمند پس از حضور در تلویزیون، وارد پلتفرمهای شبکه خانگی شده و تا امروز در رئالیتیشوها و سریالهای مختلفی نقشآفرینی کرده و بازیگری را به صورت حرفهای دنبال میکند. حضور او در فصل دوم گیمشوی «زودیاک» بهانهای شد تا با او به گفتوگو بپردازیم.
چه شد در گیمشوها حضور پیدا کردید؟
این روزها بازی مورد علاقهام مافیاست. نخستین باری که بازی در «شبهای مافیا» را تجربه کردم، شرکتکنندگان برنامه فقط خانمها بودند که با یک ماه تمرین، بازی را یاد گرفتم. از آن زمان هم در همه مسابقات مافیا حاضر بودم. از سری اول «زودیاک» به بعد هم، هفتهای دو بار جدا از تمرینات با بچهها جمع میشویم و بازی میکنیم و این بازی برایم بسیار جذاب شده در حدی که گاهی در دورهمیهای خانوادگی حوصلهام سر میرود و دوست دارم با دوستانم مافیا بازی کنم.
با کدام فیلم یا سریال به مردم معرفی شدید؟
به نظر خودم سریال «ممنوعه» سبب معرفی من به مردم شد که نخستین کارم در شبکه خانگی بود. در این سریال جزو نقشهای اصلی بودم که سبب شد بیشتر دیده شوم. البته طبق تجربیات من تا امروز، مخاطبان صداوسیما و نمایش خانگی دو دسته کاملاً مجزا از هم هستند. به عنوان مثال در شهرستانها جوانان من را به واسطه حضورم در «شبهای مافیا» یا «مافیا زودیاک» و حتی «ممنوعه» که تماماً تولید شبکه نمایش خانگی هستند میشناسند اما افراد مسنتر به واسطه نقشم در سریالهای صداوسیما با من آشنا هستند.
شما در صداوسیما هم سابقه حضور در سریالهای پرمخاطبی مثل «نونخ»، «بچه مهندس» و آثار دیگر را دارید، به عنوان یک بازیگر، حضور در صداوسیما برای شما دلنشینتر است یا در نمایش خانگی؟
هر کدام از این مدیومها مزایای خوش را دارد، اما مسائلی هست که شاید در هیچ کجای دنیا از لحاظ مناسبات دغدغه بازیگران نباشد مثلاً طراحی لباس یا گریم در صداوسیما بسیار سختگیرانه است اما در شبکه نمایش خانگی بازیگران فضای آزادتری دارند. بازی در محصولات پلتفرمهای نمایش خانگی جذابیت خودش را دارد. مخاطب ایرانی این روزها درگیر برنامهها و سریالهای خانگی شده و مورد پسندش است حتی به نظرم در جامعه امروز مردم به حدی دغدغه فکری دارند که سریالهای طولانی را پس میزنند و به دنبال مینیسریالها میروند و آنها را راحتتر میپذیرند.
تکرار ساخت رئالیتیشو در مورد بازی مافیا مخاطب را خسته نمیکند؟
شخصاً «زودیاک» را از تمام بازیهای مافیا بیشتر دوست دارم و فکر میکنم کسی که بازی مافیا را دوست داشته باشد درگیر این سناریو و این برنامه میشود. یکی از جذابیتهای این بازی این است که حتی اگر بازیکن حرفهای هم باشید، ممکن است در روند بازی دچار اشتباههای جبرانناپذیری بشوید که این دقیقاً مثل زندگی ماست که سراسر تجربه است و قطعاً از اشتباهاتمان درس بیشتری میگیریم. ضمن اینکه مافیا بازی خستهکنندهای نیست زیرا حتی در جمعهای خصوصی هم هیچ وقت دستها تکراری نمیشود و همیشه بازیها و اتفاقهای جدید رخ میدهد.
از طرفی هم فکر میکنم بازی خانمها و آقایان با یکدیگر روند برنامه را بهتر کرده چون معمولاً در بازی، خانمها کمتر به هم اعتماد میکنند یا با هم تعارف و رودربایستی دارند اما زمانی که در بازی خانمها و آقایان کنار هم حضور دارند، بازی حرفهایتر میشود. همچنین حضور شخصیتهای معروف ورزشی یا اهالی موسیقی در برنامه، مخاطبان برنامه را بیشتر کرد. «زودیاک» بستری برای مخاطب ایجاد کرد تا رفتار و احساس افراد مورد نظر را ببیند و آن را حس کند.
در گذشته بسیاری از هنرمندان با این تفکر که حضور در رئالیتیشو میتواند آینده شغلی آنها را تهدید کند در این برنامهها شرکت نمیکردند، امروز این تصور چقدر تغییر کرده است؟
برای پاسخ به این پرسش از خودم مثال میزنم، من در حوزه بازیگری تحصیلات آکادمیک دارم و قطعاً شغل خودم را بازیگری میدانم اما دوست دارم در برنامههای اینچنینی نیز حضور داشته باشم. برنامههای رئالیتیشو جذابیتهای خاص خود را دارند که علاوه بر سرگرمی و جذابیت، از لحاظ اقتصادی نیز برای شرکتکنندگان قابل توجیه است که با توجه به وضعیت خود مجاب به حضور در این برنامهها بشوند. گذشته از این مسائل، همان طور که خانم «شبنم مقدمی» در رئالیتیشو «صداتو» به عنوان داور حضور دارد یا «محسن کیایی» به عنوان مجری به این برنامه میآید، به همین صورت تمام بازیگران کمکم به سمت این برنامهها خواهند آمد زیرا رئالیتیشوها معمولاً مورد پسند مردم واقع میشوند و مگر غیر از این است که ما بازیگران یکی از اهداف اصلیمان سرگرم کردن مردم و ساخت اوقاتی خوش است؟ مثلاً مردم در برنامه «صداتو» به صدای یک شخص عادی که در نانوایی کار میکند اما صدای خوبی دارد و آواز میخواند گوش میکنند و لذت میبرند، بنابراین کسی که دوست دارد قصه بشنود تماشای برنامههای رئالیتیشو را انتخاب میکند.